Search

Bahana Krim Putih 3 Hari


Terdapat pelbagai produk penjagaan diri dan produk kosmetik yang diguna pakai demi memelihara kecantikan diri dan juga untuk menambah seri wajah mereka.


Namun kebanyakan produk kecantikan yang berada di pasaran dijual dengan harga yang agak mahal.


Lebih baik kualitinya, lebih mahal harganya.


Untuk itu, penjagaan kecantikan diri adalah sesuatu yang cukup mahal untuk dikekalkan.


Akibat daripada tekanan harga produk kosmetik dan penjagaan diri yang mahal ini, ramai wanita bertindak mencari alternatif lain yang lebih murah.


Salah satu daripada alternatif tersebut adalah dengan membeli dan menggunakan krim kosmetik yang disebut sebagai krim timbang kilo ataupun krim kilo.


Berdasarkan garis panduan regulasi, produk yang mengandungi bahan racun berkala seperti hidroquinon, tretinoin dan juga difenhidramin memerlukan kawalan yang lebih ketat dan tidak boleh dipasarkan begitu sahaja sebagai bahan kosmetik awam.


Sebaliknya, ia perlu didaftarkan dengan Badan Kawalan Ubat (DCA) dan hanya boleh digunakan selepas mendapatkan nasihat dan pemeriksaan doktor.


Tanpa penyeliaan dari sudut kuantiti dan penggunaan hidroquinon, ia boleh menyebabkan tidak balas alahan, keradangan kulit dan juga peningkatan risiko untuk menghidap kanser kulit.


Bahan kosmetik yang mengandungi tretinoin pula dipasarkan sebagai krim anti jerawat dan untuk mengurangkan kedutan pada kulit.


Namun ia adalah bahan terkawal yang boleh mengakibatkan keguguran janin atau kecacatan bayi jika seseorang yang menggunakannya itu sedang berbadan dua.


Bagi mengelakkan penggunaan bahan beracun, pengguna digalakkan untuk menyemak terlebih dahulu produk kosmetik yang mereka ingin gunakan di laman web NPRA.


Jual beli bahan beracun dalam kosmetik tersebut adalah salah di bawah Akta Kawalan Ubat dan Kosmetik 1984 dan hukuman maksimum yang boleh dikenakan adalah denda RM 25,000 atau penjara sehingga 3 tahun.

29 views
 
  • Facebook

©2020 by NM COSMEX VENTURES